Barevný kotouč

Barevná teorie, uspořádání a míchání barev pro polymerové hmoty


V tomto článku se vrhneme na základní poznání barev. 

Nejdříve si je uspořádáme do barevného kotouče. Poté se dozvíte něco obecně o tom, jak se barvy míchají a které míchání se týká polymerových hmot. Postupně projdeme mícháním pestrých odstínů od tří primárních barev po celé barevné spektrum.

Zjistíte, že polymerová hmota má vlastnosti, díky kterým míchání barev nefunguje ideálně. Naštěstí lze s těmito vlastnostmi pracovat tak, abyste dosáhli vytouženého odstínu.

Barevný kotouč

Barvy je možné uspořádat různými způsoby, třeba do skupin – barevných rodin, podle převažujícího odstínu.

Užitečným a jednoduchým uspořádáním barev je barevných kotouč. Kotouč umožňuje snadno pochopit vzájemný vztah mezi barvami. Barvy jsou seřazeny za sebou tak, jako v barevném spektru (ano, například jako je vidíte za sebou v duze).

Snadno zjistíte, že sousední barvy jsou si podobné. A čím jsou barvy od sebe vzdálenější, tím jsou vzájemně odlišnější.

Krása barevného kotouče je, že spoustu pestrých odstínů, které vám chybí, jednoduše namícháte mísením dvou sousedních barev v kotouči. Výsledný odstín lze snadno předpokládat.

Pokud vyzkoušíte barevný kotouč z polymerové hmoty, možná vám nebude vycházet, tak jako na obrázku. Níže se dozvíte proč.



Metody barevného míchání – trocha teorie

Abyste lépe porozuměli tomu, jak barvy fungují, tak se okrajově dotkneme teorie. Více z ní si necháme na jindy.

Máme dva způsoby, jak vnímáme barvu, proto rozlišujeme dva způsoby míchání barev:

Aditivní míchání se používá pro barvy světla. Je to barva, která je vyzařovaná například vaším telefonem, monitorem, televizí, žárovkou. Tyto všechny barvy se míchají aditivně.

Na začátku je tma, překrytím barevných světel dochází k míchání odstínů. Když překryjte všechny základní odstíny (červenou, modrou a zelenou) najednou, pak je výsledné světlo bílé.

Subtraktivní míchání využívá pigment. To je to, co nás zajímá. Je to barva, kterou vnímáme na pevných předmětech, pigment. Je to výtisk z tiskárny, malba olejovými barvami a také barva polymerové hmoty.

Při smíchání všech základních odstínů (modrá, magenta, žlutá) získáme černou (při ideálních podmínkách).

My se v rámci polymerových hmot budeme zabývat subtraktivním mícháním.



Polymerové hmoty a míchání barev

Míchání barev funguje krásně v perfektním světě. Například smícháním primárních – základních barev získáte černou. Ale všimli jste si například, že do tiskárny zvlášť kupujete černou barvu? Náš svět totiž není perfektní a barvy nejsou dokonalé

Polymerové hmoty nejsou dokonale pigmentované, v textu níže najdete pár tipů, jak se s tím poprat.



Primární, sekundární, terciální barvy

Vraťme se ještě ke kořenům míchání. Ke třem barvám, které z ničeho nenamícháte, ale z těchto tří barev namícháte vše. Nazýváme je barvy primární.

Primární

Za primární barvy můžeme považovat modrou, magentu a žlutou.  To jsou barvy, které v zásadě nenamícháte z jiných odstínů. Smícháním každé primární barvy s každou dostanete barvy sekundární.

Výběrem primárních barev určujete celou barevnou škálu, kterou lze namíchat.

Někdo dává přednost kombinaci modrá, magenta, žlutá. Někdo raději vymění modrou za tyrkysovou případně magentu za červenou. Nemluvě o tom, že co značka hmoty, to jiná modrá, žlutá, magenta, atd.

Primarni-04-min

×

Pro tento návod je použita hmota FIMO professional, u jiných značek se mohou barvy lehce lišit, ale zákonitosti jsou stejné.


Příklad primárních barev z FIMO professional
Modrá (300)
Magenta (210)
Žlutá (100)

Sekundární

Mezi sekundární barvy patří fialováoranžová a zelená.
Vzniknou smícháním vždy dvou primárních barev.

Sekundarni-06


Příklad sekundárních barev z FIMO professional
Modrá (300)
Magenta (210)
Magenta (210)
Žlutá (100)
Žlutá (100)
Modrá (300)

Terciální

Když uspořádáte barvy primární a sekundární do barevného kotouče, můžete pokračovat s mícháním sousedních barev. Vždy mícháme jednu primární a jednu sekundární. Výsledkem jsou barvy terciární. Takto lze míchat do nekonečna.

Terciální barvy jsou modrofialová (indigo, ultramarin), purpurová, červená, slunečnicová žlutá (šafránová), světle zelená, modrozelená (smaragdová)

Tercialni-07-min


Příklad terciálních barev ze sekundárních (FIMO professional)
Modrá (300)
Fialová (210+300)
Fialová (210+300)
Magenta (210)
Magenta (210)
Oranžová (100+210)
Oranžová (100+210)
Žlutá (100)
Žlutá (100)
Zelená (100+300)
Zelená (100+300)
Modrá (300)


Míchání 1:1 někdy neplatí!

Polymerové hmoty jsou různě pigmentované, některé mají pigmentu více jiné méně.  Smícháním žluté a magenty(červené) v poměru 1:1. většinou nedosáhnete čisté oranžové. Spíš to bude tmavě oranžová.

To je běžný jev, stane se vám to u zelené nebo i fialové, která může být víc do modra nebo naopak spíše purpurová. Při míchání dochází k posunu v rámci barevných odstínů.

Často platí, čím tmavší odstín, tím více pigmentu. Někdy se stane, že očekávaný „prostřední“ odstín namícháte, až když smícháte. světlou a tmavou v poměru 2:1. Někdy bude potřeba světlejší barvy přidat i víc.


Příklad barevného posunu:

Na obrázku můžete vidět primární modrou, sekundární zelenou a terciální modro-zelenou.

  • Sekundární zelená je namíchaná z modré a žluté v poměru 1:1.
  • Terciální modrozelená je namíchana z modré a zelené v poměru 1:1.

Rozdíl mezi modrozelenou a modrou je výrazný, kdežto mezi modrozelenou a zelenou minimální.

modrozelena-08-minmodrozelena-09-min

 

 

Odstín, dle těchto pravidel, má mnohem blíže k zelené než k modré, není to „střední“ odstín, který bychom očekávali. Abychom dostali vyváženou modrozelenou, budeme muset přidat mnohem více modré.

Modrozelená, která vizuálně odpovídá vyvážené modrozelené je namíchána z modré a zelené v poměru 10:1.

  • 1 x Zelená (1 x 100+ 1 x 300)
  • 10 x Modrá (300)
Zelená (100+300)
Modrá (300)

Zobrazení na ose:

Kdybychom si zmíněné odstíny představily na barevné ose (nebo v barevném kotouči). Bylo by to asi takto:

Modrozel-osa-12-min

Jestliže na barvy nahlédneme podle toho, v jakém poměru jsou opravdu namíchané, pak modrozelená osa vypadá ve skutečnosti takto:

Modrozel-osa-11-min



Namíchané odstíny nejsou zářivé jako z kostky.

Barvy namíchané jsou vždy méně syté než barvy přímo z kostky. Pokud budete míchat celou paletu z primárních barev, brzy zjistíte, že namíchaná tyrkysová nebo třeba červená, není tak zářivá jako ta od výrobce.

Toho můžete hravě využívát. Chybí vám barva, domíchejte si. Když potřebujete pestrý odstín, berte z kostky. Když něco tlumeného, nebojte se míchat.


Barvy namíchané z primárních barev FIMO professional

Barvy-12-15-min

Barvy z výroby FIMO professional


Černá a bílá

bila-cerna-14-14-minČerná a bílá nejsou obsaženy v základním barevném spektru. Bílá je nedostatek barvy a černá je v ideálním případě výsledkem smísení všech barev – např. všech primárních barev. Možná jste si všimli, že to v reálném světě tak nefunguje, smísením všech barev dostanete hnědo-šedou. Proto mějte bílou i černou raději vždy v zásobě.



Barevny-kotouc-vlnovka-05-05-05-min

Doteď jsme míchali jen barvy sousední a vytvářeli nové barevné odstíny. Nepočítali jsme s bílou ani černou ani míchání odstínů nesousedních. O tom si povíme zase něco příště a můžete si být jisti, že se k barevnému kotouči opět vrátíme.

This post is also available in: English